Leden vertellen: ervaringsverhaal visitatie

Bij VNRT moeten geregistreerde reflexzonetherapeuten voldoen aan eisen om licentielid te blijven. Lees hier meer over de licentieverplichtingen. Om kwaliteit en professionaliteit in stand te houden, wordt elke reflexzonepraktijk om de vijf jaar gevisiteerd. Mieke de Vriend deelt haar ervaring over de visitatie van haar praktijk.

Mijn ervaring met visitaties

Wanneer collega voetreflextherapeuten aan een visitatie denken, dan zie ik regelmatig stress voorbij komen en hoor ik gemopper. Mijn gevoel bij de eerste visitatie was ook zo.
Ik vergelijk het met de politie. Misschien een vreemde vergelijking, maar wanneer je voor een stoplicht staat en een politieauto komt naast je staan. word je acuut onzeker. Heb ik mijn gordel wel om, reed ik zojuist niet te hard, heb ik mijn APK wel op tijd gedaan, ben ik wel goed verzekerd, enzo. Herkenbaar?

Bij mijn eerste visitatie dacht ik bijvoorbeeld: Heb ik wel de juiste bijscholingen gevolgd, heb ik mijn praktijk wel goed ingericht en zijn mijn dossiers wel op orde. Zoiets dus.

Drie visitaties verder en na zelf als visiteur gewerkt te hebben, is dat allang niet meer zo. Uiteindelijk allemaal stress voor niets. Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Door mijn ervaring weet ik inmiddels wel beter. Het valt mee en mocht je toch iets mogen verbeteren dan is dat geen enkel probleem. Je krijgt er de tijd voor.
Het zijn gewoon leuke, geïnteresseerde collega’s die even met je meekijken. Ze zijn behulpzaam en geven goede tips, dus je wordt er alleen maar wijzer van. Voor voetreflextherapeuten die net lid geworden zijn bij de VNRT is het helemaal een mooie gelegenheid om te leren van collega’s.

Je krijgt een vragenlijst toegestuurd en aan de hand daarvan kun je opmaken waarop gelet wordt. Hoe zit het met je website? Heb je het stappenplan gevolgd? Wie neemt de honneurs waar wanneer je plotseling moet stoppen? Heel praktische zaken waar je je licht op mag laten schijnen.

De VNRT én de visiteurs doen het niet om het ons moeilijk te maken. We zijn professionals en laten we ons ook zo opstellen. En niet alleen voor de zorgverzekeraars, maar met name voor onze cliënten.
En wat de belastingdienst zegt: ´Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker´ gaat hier niet helemaal op. De visiteurs van de VNRT maken het leuker én makkelijker. Laat ze dus maar komen!

Ik wens je een leerzame visitatie, Mieke de Vriend

Voor meer informatie kijk op https://vnrt.nl/word-lid/

Misschien vind je dit ook handig om te lezen!